Masterointi tehdään mm. siksi, että musiikki saataisiin kuulostamaan hyvältä riippumatta kuunteluympäristöstä. Jos kysymys on pitkäsoitosta, täytyy levyn olla ehjä kokonaisuus äänellisesti. Materiaalin täytyy myös olla kilpailukykyinen soundiltaan verrattuna kaikkeen muuhun materiaaliin, jota on markkinoilla. Toisin sanoen masteroinnilla pyritään laadun maksimointiin. Tämä vaatii masteroijan kuunteluympäristöltä riittävää neutraaliutta ja masteroijan kokemusta, taitoa ja näkemystä.
Eikö masterointia sitten voi tehdä itse? Kyllä voi, mutta jos musiikki äänitetään, miksataan ja masteroidaan samassa akustiikassa saman henkilön toimesta, kasvaa virheiden mahdollisuus selvästi. Silloin ei enää ole kysymys pelkästään taidoista. Kuunteluympäristön virheet saattavat kertautua joka vaiheessa, aiheuttaen äänitteelle selviä puutteita sounditasapainoon.
Henkilö, joka on ollut projektissa mukana alusta lähtien, alkaa olla jäävi sanomaan sounditasapainosta yhtään mitään, koska materiaali on jo liiankin tuttua. Jos katsoo menestyneiden äänitteiden krediittejä, huomaa että äänittäjä, miksaaja ja masteroija tuskin koskaan on yksi ja sama henkilö. Siihen on yksinkertainen selitys: lopputulos saadaan paremmaksi, kun välillä vaihdetaan korvaparia.
Lähetä äänitteesi täältä